Anu Kaajan Katie-Kate – Älyllinen alapääkylpy

by Larissa Raudas
0 comment

Hänen puheenvuoronsa, jotka normaalielämässä, etenkin kokouksissa ovat vähämerkityksisiä, ovat nyt pidempiä kuin miehen. Miehen, josta näkyy penis, muttei kasvoja, ja nainen sanoo oh my god niin monta kertaa että muussa tilanteessa hänet olisi jo keskeytetty.

Anu Kaajan Katie-Kate on terävä ja älykäs satiiri, joka pureutuu rohkeasti, röyhkeästi ja ketään kumartamatta naisten ja siinä sivussa myös miesten rooleihin, joita rakennetaan niin valtavirtamediassa kuin pornografiassakin.

Katie-Kate haastaa lukijan roisille matkalle pornon maailmaan. Se tulee selväksi heti ensimmäisiltä sivuilta alkaen. Vaikka pornografista kuvastostoa tykitetään suorasukaisesti, on porno myös väline, jonka kautta tarkastellaan analyyttisesti viihdeteollisuuden tarjoamaa kuvaa sukupuolirooleista.

Kaaja on kirjailija, joka on tottunut kirjoittamaan vaietuista aiheista. Aiemmissa teoksissaan Muodonmuuttoilmoituksessa ja Ledassa Kaaja on käsitellyt seksuaalista väkivaltaa.

Katie-Katessa median luomiin roolimalleihin pureudutaan vastakkainasettelun kautta. Valokiilassa ovat kaksi ääripäätä, Cambridgen herttuatar Kate Middleton ja kohumalli Katie Price. Luokkaeroilla on vaikutuksensa rooleihin, mutta säröittä ei selviä kukaan.

Alemmasta yhteiskuntaluokasta kohutuksi julkisuuden henkilöksi ponnistanut Katie Price koettaa anastaa roolinsa kauneusleikkauksilla ja yksityiselämänsä intiimeillä paljastuksilla.

Kuningashuoneen naisten taas tulee edustaa. Ja vaieta. Pinnan alla piilevää jännitettä seurataan myös edesmenneen prinsessa Dianan kautta. Kaaja esittää naiset kehonsa vankeina. Yksityiskohtaiset kuvaukset Dianan bulimiakohtauksen myötä tyhjentyneestä vatsansisällöstä ja Pricen kauneusleikkauksen jäljiltä roikkuvasta ihosta esitetään groteskilla tavalla. Ja varsin lihallisia ovat myös lukuisat kohtaukset pornoelokuvista, jotka raportoidaan kursailematta.

Kirjan asetelma on absurdi. Nimenomaan asetelma, sillä varsinaista juonta kirjassa ei ole. Helen ja Roger ovat vanhempi brittiläinen pariskunta, joiden tärkein elämänsisältö tuntuu olevan kuninkaallisten seuraaminen. He iskevät silmänsä skandinaavitarjoilijaan, joka muistuttaa kovasti heidän ihailemaansa Kate Middeltonia. Pariskunta päättää palkata hänet kodinhoitajakseen, ja siinä sivussa myös seksilelukseen.

Katie-Kate, joka on nimetty Kate Middeltonin ja Katie Pricen mukaan, on oikealta nimeltään Åsa. Mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Juuri millään ei ole mittavaa merkitystä Katie-Katelle. Parikymppisenä nuori nainen on lähtenyt Lontooseen viettämään välivuotta, joka on venynyt jo yli vuosikymmenen mittaiseksi. Katie-Kate elää edelleen välivaihetta, ajelehtii eikä löydä paikkaansa. Se ei juuri haittaa, sillä pesti rojalistipariskunnan luona tulee olemaan vain väliaikaista. Välitilaa, kuten kaikki muukin.

Teos on tarkkanäköinen, ja jopa surullisen illuusioton kuvaus Y-sukupolven elämän tyhjyydestä, jossa suuria odotuksia ei ole tai niitä ei kyetä saavuttamaan. Median suoltama tosi-tv riepottelee onnettomia ihmisiä ja naistenlehdet tarjoavat ohjeita elämänlaadun parantamiseksi. Mutta löytyykö kaivattua laatua unelmakartalla, jonka päämääränä on ulkonäön kohentaminen laihduttamalla, silmäripsiä pidentämällä tai hiuksia värjäämällä? Katie-Katekin värjää hiuksia. Ja katsoo pornoa. Ja lopulta uppoaa tylsyyteen ja antaa elämän kulkea ohitseen.

Tyyllillisesti Katie-Kate on postmoderni teos. Omaan aikaamme sijoittuvassa satiirissa käytetään postmodernille kirjallisuudelle ominaisia tyylikeinoja, kuten kommentoivaa kertojaa ja typografisia kokeiluja.

Kollaasin muotoon rakennetun teoksen jokainen luku on nimetty pornokategorian mukaan. Väliin on lisätty otteita aidoista lehtiartikkeleista. Typografialla leikittely vahvistaa teoksen maailman fragmentaarisuutta ja kuvastaa osaltaan milleniaalin ajelehtivaa elämänrytmiä.

Arrogantti kertoja puhuttelee lukijaa suoraan. Kommentoimalla kertoja kiinnittää lukijan huomion erityisesti median rakentamiin rooliodotuksiin. Media rakentaa tarinaa niin julkisuuden henkilöstä kuin siitä, kuinka jokaisen tulisi muokata itseään ja rooliaan odotusten mukaiseksi. Mutta lopulta kaikki on vain yhtä epäonnistunutta tuhkimotarinaa.

Herkullisinta antia on Katie-Katen ja hänen vanhempiensa väliset puhelinkeskustelut. Lyhyiden lauseiden takana väreilee totuus, joka on jotakin aivan muuta, kuin vanhemmille kerrotut kuulumiset viattomista opiskelijakämppäkavereista ja säädyllisestä työpaikasta.

Kielen tasolla Kaaja roiskuttaa sarkastisen suoraviivaisesti:

Toisinaan Katie-Katen huomio kiinnittyy pornomiesten kivesten muotoon, miten ne riippuvat eriparisina ja miten heidän kasvonsa katoavat kuvasta, muuttuvat pelkiksi elimiksi, miten pornomiesvatsojen pienenpieni rasvakerros leviää tasaisena soirona suoraan flufferin ylösnostaman peniksen yläpuolella. Joillain naisilla näkyy vielä operoimattomia sisempiä häpyhuulia, jotka ruskistuvat reunojaan kohti ja suikertelevat ulompien häpyhuulien väleistä esiin luvatta.

Tyylillisesti liikutaan samankaltaisissa sarkasmin sävyttämissä koruttomissa maisemissa kuin Riku Korhosen tai Jari Järvelän teoksissa, mutta Kaajan kovassa kyydissä ei taida pysyä enää yksikään roisi kirjailija.

Kirjan loppumetreillä Kaaja päästä valloilleen tajunnanvirtana soljuvan kirjallisen tykityksen, jonka hengästyttävää rytmiä on jo melkeinpä haasteellista seurata.

Jos pornokategorioitten kirjo hämmentää, suuri rooli kirjassa on myös sosiaalipornolla, jonka kohteeksi julkisuuden henkilöt joutuvat. Suurin fetissi taitaa kuitenkin olla vannoutuneiden rojalistien tarve saada jopa lakanoihinsa prinsessa Dianan kasvot.

Kaaja on tehnyt tarkkaa taustatyötä, ja monarkiaan perehtymätön lukija saa kattavan kuvan kuningashuoneen henkilögalleriasta sekä loputtomasta fanituksen määrästä, joka kuninkaallisiin kohdistuu.

Katie-Kate on kuin vinksahtanut palapeli, jonka palaset eivät osu kohdalleen. Yhtä lailla se on myös loppuun saakka hiottu timantti, sekä älyllinen mutta kärjistetty kannanotto sukupuoliroolien rakentumisesta. Kirjan kompastuskivi on loputon pornossa rypeminen, joka vääjäämättä puuduttaa ja kyllästyttää. Siitä huolimatta kirja pitää otteessaan, sillä Kaajan terävät mustanpuhuvat huomiot jaksavat riemastuttaa loppuun saakka.

Anu Kaaja
Katie-Kate
Teos 2020
262 s

Lue myös nämä

Leave a Comment